11 mei 2020.

COVID-19 richtlijnen volgens het RIVM, VWS en Beroepsvereniging:

Graag uw aandacht voor onderstaande maatregelen COVID-19.

• We verzoeken u om een schone grote handdoek of badlaken mee te nemen voor de persoonlijke hygiëne.
  • Kom in principe alleen. Baby’s, kinderen en jongeren mogen begeleid worden door één ouder (dus niet door broertjes en zusjes.).
  • In de wachtruimte staan de stoelen zo opgesteld, dat u altijd op minimaal 1,5 meter afstand bent van medepatiënten, mochten die er zijn. Er is ruimte genoeg om elkaar te passeren.
  • Kom op tijd, maar niet te vroeg. Wordt u gebracht? Gelieve de begeleider dan in de auto te laten wachten om de 1,5 meter afstand zo goed mogelijk te respecteren.
  • Voordat u de behandelkamer binnengaat, wordt u gevraagd om uw handen te desinfecteren, u vindt hiervoor een fles in de wachtruimte. Wilt u na het handen wassen uw mobiele telefoon niet meer aanraken?
  • De osteopaat zal de deur open en dicht doen.
  • In de wachtkamer en praktijk zijn alle tijdschriften, folders en speelgoed verwijderd. Neem, indien daar behoefte aan is, eigen speelgoed mee voor uw kind.
  • Conform de richtlijn verzoeken we u bij voorkeur geen gebruik te maken van het toilet in de praktijk.
  • De contactoppervlakken worden tussen de verschillende patiënten ontsmet volgens de hygiëneregels.
  • De osteopaat zorgt voor de eigen hygiëne door voor en na het contact met een patiënt de handen te wassen.

U wordt verzocht uw afspraak af te zeggen/te verzetten indien u op dit moment, of de afgelopen 24 uur, een of meer van de volgende symptomen heeft:
– neusverkoudheid
– hoesten
– kuchen of niezen
– loopneus
– keelpijn
– verhoging (= tot 38 gr) of koorts
– kortademigheid
– branderige ogen
– reuk- en of smaakverlies
– vermoeidheid
– ziek voelen en/of diarree hebben

Daarnaast vragen we u de afspraak te annuleren of verzetten als:
– u in de laatste 14 dagen contact heeft gehad met een bewezen COVID-19 patiënt;
– u zelf COVID-19 doorgemaakt heeft en nog niet 14 dagen klachtenvrij bent;
– u een huisgenoot heeft met koorts met luchtwegklachten en/of benauwdheid.

Indien u behoort tot de onderstaande groep van patiënten wilt u dit dan a.u.b. aangeven?
– afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen
– chronische hartaandoeningen
– diabetes mellitus
– ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie
– verminderde weerstand tegen infecties door medicatie voor auto-immuunziekten, na orgaantransplantatie, bij hematologische aandoeningen, bij aangeboren of op latere leeftijd ontstane afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is, of bij chemotherapie en/of bestraling bij kankerpatiënten
– een hiv-infectie

Nieuwsbrief

Osteopathie Poppink

september 2019

• ‘Business as usual’

Voor veel mensen zit de zomervakantie erop. De kinderen gaan weer naar school en het normale ritme wordt weer opgepakt, ‘business as usual’.
Het leek ons een mooi tijdstip om eens een paar voorbeelden toe te lichten, die veel bij ons in de praktijk behandeld worden. Lees verder wat we voor u kunnen betekenen bij migraine en het prikkelbare darmsyndroom, ook wel PDS genoemd.

Migraine en osteopathie, een uitkomst

Migraine is een erg heftige hoofdpijn waar veel mensen last van hebben. De groep waarbij migraine het meeste voorkomt ligt tussen de 40 en 49 jaar. Migraine kost het bedrijfsleven jaarlijks 1.7 miljard euro (nu.nl). Dit maakt migraine inmiddels tot een groot maatschappelijk probleem.
Typische symptomen zijn:
  • Hoofdpijnaanvallen duren tussen de 4 en 72 uur
  • Kloppend/bonzende hoofdpijn, typisch aan één zijde van het hoofd
  • Vaak gepaard met misselijkheid en braken
  • Vaak overgevoeligheid voor licht, geluid of geur
  • Met of zonder aura

Vaak wordt gedacht dat medicatie de enige oplossing is. Zo zijn sumatriptan en zolmitritan bekende medicijnen. Triptanen worden meestal voorgeschreven, deze kunnen in 30-40% vn de gevallen na 2 uur een patiënt pijnvrij krijgen.

Maar zijn medicijnen de enige oplossing?

Recent onderzoek van Italiaanse collega’s (Cerritelli et al., 2015) laat zien dat osteopathie goed werkt bij migraine. Bij het onderzoek waren 105 personen tussen de 18 en 50 jaar als volgt verdeeld in 3 groepen.
Groep 1: Osteopathie + medicatie
Groep 2: Medicatie + “sham”
Groep 3: Controlegroep met alleen medicatie

Er werden 8 osteopatische behandelingen gegeven in 6 maanden tijd. Hierin werd gekeken naar de volgende parameters:
-HIT-6 lijst (lijst om de ernst van de migraine in te schatten)
-Medicatiegebruik
-Aantal dagen met migraine
-Pijn intensiteit
-Functionele beperkingen

Na 6 maanden scoort de osteopathiegroep duidelijk beter op alle parameters. Na 6 maanden is er bijvoorbeeld gemiddeld nog 1 aanval per maand in de osteopatische groep en nog meer dan 20 aanvallen per maand in de medicatiegroep. De intensiteit is in de osteopathische groep na 6 maanden ongeveer 8 keerlager dan de medicatiegroep. De functionele beperkingen zijn 13 keer lager in de osteopathiegroep t.o.v. de medicatiegroep. (Clinical effectiveness of osteopatic treatment in chronic migraine: 3-Armed randomized controlled trial)

Het prikkelbare darmsyndroom en osteopathie

Het prikkelbare darmsyndroom (PDS) komt veel voor in de osteopathiepraktijk. PDS komt voor bij 2-20% van de mensen wereldwijd, meer bij vrouwen dan bij mannen onder de 50 jaar. Studies laten zien dat PDS gelinkt wordt aan een slechte levenskwaliteit, depressie en een hoger arbeidsverzuim. Medicatie verbetert slechts 7-15% van de klachten van de patiënten (Collebrusco, 2014). Gelukkig kan een osteopaat ook uitkomst bieden.
Vaak zien we een dysbalans in het zenuwstelsel wat opgelost moet worden. Onderzoek laat zien dat wanneer er 5 behandelingen gegeven worden in 2-3 weken de kwaliteit van leven toenemen en ernst van PDS afneemt. Dit effect kan tot 6 maanden aanhouden (Hundscheid et al. 2007). Wanneer slechts behandelingen worden gegeven in 7 dagen met een follow up op 3 weken tijd ziet men een afname van abdominale pijn en een opgeblazen buik , maar is er geen verandering in depressie en bezorgdheid van de patiënt (Collebrusco, 2014).

Voor verdere vragen en/of het maken van een afspraak kunt u ons bereiken op telefoonnummer 0547-274994